Landskabskunst
Før 1600-tallet
Landskabet som
sceneri. Landskabet giver lidt dybde og er med til at give en fornemmelse af,
at vi er et udefinerbart sted på jorden.
Begrædelsen, 1305, fresko,
230x200 cm
Giotto di Bondone
Naturen er der for at være der - ikke nogen vigtig
betydning. Virker som en kulisse for et religiøst motiv.
1600-tallet
Landskabet får
selvstændig værdi som motiv. Der er skabt højere grad af dybde. Landskabet
ville kunne genfindes i virkeligheden.
Udsigt over Leiden fra nordøst,
1650, olie på træ, 65x97,5 cm
Jan van Goyen
Naturen skaber en
stemning - mennesket er en del af naturen og afhænger af den.
Romantik(1800-1850)
Landskabet kan ofte
symbolisere, at der findes ”noget større”( fx idealer, det guddommelige,
idyllisk skønhed).
Vandringsmanden over tågehavet,
1818, olie på lærred, 94,8x74,8 cm
Casper David Friedrich
Romantisk. Højtidligt
motiv. Mandens hoved er malet op mod en baggrund af delvis himmel og bjerg >
splittelse mellem den guddommelige orden og den naturlige verden.
Romantik(1800-1850)
Landskabet kan ofte
symbolisere, at der findes ”noget større”( fx idealer, det guddommelige,
idyllisk skønhed).
Indsejling
til Venedig, 1843, olie på lærred, 62x94 cm
J.M.W. Turner
Hvordan maleriet
opleves vægtes højere end detaljegraden.
Realisme(1850-1880)
Landskabet bliver mere
realistisk gengivet. Man ønsker ikke at forskønne, idealisere eller idyllisere
virkeligheden. Her er ikke ”noget større”. Her gengives naturen som den
iagttages.
Udsigt
over havet fra Møns klint, 1850, olie på lærred, 124x185 cm
P.C. Skovgaard
Præget af harmoni og æstetisk sans for detaljer.
Naturen fremstår mere dramatisk, så den kan måle sig med den norske fjelde og
de franske alper.
Realisme(1850-1880)
Klipperne ved Etratet efter stormen, 1870, olie på lærred, 133x162 cm
Gustave Courbet
Bruger sort farve til
at skabe kontrast og et perspektivrigt maleri - fokus flyttes hen mod sprækken.
Impressionisme(1870-1920)
Landskabets detaljer
er mindre vigtige. Landskabet er ikke længere naturtro gengivet. Landskabets
mønstre og farver kommer i fokus
Høstakke(Solnedgang), 1890-91. Olie på lærred. 73x92,7
cm
Claude Monet
Sekundærfarver (lilla,
brun og grøn) bliver brugt til at angive skygger. De tre primærfarver (rød, blå
og gul) er alle i spil. Her bliver lagt mere fokus på hvad Monet har set frem
for detaljen.
Postimpressionisme(1880-1910)
Landskabets
øjeblikkelige indtryk indfanges. Man gengiver hvordan lys og vejrforhold
påvirker indtrykket af landskabet. Man malede malerierne færdige i naturen.
Mont Saint-Victorie, 1885-87, olie
på lærred, 67x92 cm
Paul Cezanne
Malede motivet
utallige gange - søgte at indarbejde et system for landskabet.
Paul Cezanne har
ligget grund for stilretningen kubismen.








Ingen kommentarer:
Send en kommentar