torsdag den 10. november 2016

Landskabskunst


Tidslinje
Landskabskunst

Før 1600-tallet
Landskabet som sceneri. Landskabet giver lidt dybde og er med til at give en fornemmelse af, at vi er et udefinerbart sted på jorden.















Begrædelsen, 1305, fresko, 230x200 cm
Giotto di Bondone

Naturen er der for at være der - ikke nogen vigtig betydning. Virker som en kulisse for et religiøst motiv.


1600-tallet
Landskabet får selvstændig værdi som motiv. Der er skabt højere grad af dybde. Landskabet ville kunne genfindes i virkeligheden.











Udsigt over Leiden fra nordøst, 1650, olie på træ, 65x97,5 cm
Jan van Goyen

Naturen skaber en stemning - mennesket er en del af naturen og afhænger af den.


Romantik(1800-1850)
Landskabet kan ofte symbolisere, at der findes ”noget større”( fx idealer, det guddommelige, idyllisk skønhed).
















Vandringsmanden over tågehavet, 1818, olie på lærred, 94,8x74,8 cm
Casper David Friedrich

Romantisk. Højtidligt motiv. Mandens hoved er malet op mod en baggrund af delvis himmel og bjerg > splittelse mellem den guddommelige orden og den naturlige verden.


Romantik(1800-1850)
Landskabet kan ofte symbolisere, at der findes ”noget større”( fx idealer, det guddommelige, idyllisk skønhed).











Indsejling til Venedig, 1843, olie på lærred, 62x94 cm
J.M.W. Turner

Hvordan maleriet opleves vægtes højere end detaljegraden.


Realisme(1850-1880)
Landskabet bliver mere realistisk gengivet. Man ønsker ikke at forskønne, idealisere eller idyllisere virkeligheden. Her er ikke ”noget større”. Her gengives naturen som den iagttages. 











Udsigt over havet fra Møns klint, 1850, olie på lærred, 124x185 cm
P.C. Skovgaard

Præget af harmoni og æstetisk sans for detaljer. Naturen fremstår mere dramatisk, så den kan måle sig med den norske fjelde og de franske alper.


Realisme(1850-1880)













Klipperne ved Etratet efter stormen, 1870, olie på lærred, 133x162 cm
Gustave Courbet

Bruger sort farve til at skabe kontrast og et perspektivrigt maleri - fokus flyttes hen mod sprækken.


Impressionisme(1870-1920)
Landskabets detaljer er mindre vigtige. Landskabet er ikke længere naturtro gengivet. Landskabets mønstre og farver kommer i fokus














Høstakke(Solnedgang), 1890-91. Olie på lærred. 73x92,7 cm
Claude Monet

Sekundærfarver (lilla, brun og grøn) bliver brugt til at angive skygger. De tre primærfarver (rød, blå og gul) er alle i spil. Her bliver lagt mere fokus på hvad Monet har set frem for detaljen.


Postimpressionisme(1880-1910)
Landskabets øjeblikkelige indtryk indfanges. Man gengiver hvordan lys og vejrforhold påvirker indtrykket af landskabet. Man malede malerierne færdige i naturen.












Mont Saint-Victorie, 1885-87, olie på lærred, 67x92 cm
Paul Cezanne

Malede motivet utallige gange - søgte at indarbejde et system for landskabet.

Paul Cezanne har ligget grund for stilretningen kubismen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar